Управление на онлайн репутация ORM

Интернет се е превърнал едва ли не в неразделна част от нашия живот. Хората го ползват ежедневно по работа или за забавление, но тази негова популярност го превръща в ключов фактор, когато става въпрос за създаване и управление на нечия репутация. Положителната онлайн репутация започва все по-сериозно да влияе върху избора на потребителите, когото търсят определени стоки, продукти или услуги, и когато проявяват личен или бизнес интерес към дадена компания. Това търсене разкрива нови възможности за дигиталния PR, чиято цел е именно изграждане на положителна репутация. Независимо дали става въпрос за отделна личност или за компания, те са вече изложени на публично достояние в интернет и когато е необходимо да се намери информация за тях, тя може да се придобие от много места – социални медии, лични уеб сайтове, блогове, подкастинги или социални информационни мрежи. Но нека хората не се заблуждават, че личната или корпоративната положителна репутация се гради толкова бързо, колкото лесно достъпен е интернет. Също както доверието, изграждането на доброто име става постепенно и бавно. Това е процес, който изисква търпение и постоянство. Онлайн комуникацията трябва да е трайна и последователна.

Следвайки тенденциите, съвсем резонен се оказва увеличаващият се интерес в последно време към управлението на онлайн репутацията, или Online Reputation Management (ORM). Казано с една дума какво всъщност представлява тази дейност – то това е оптимизация. Целта на тази оптимизация е да обновява съдържание в мрежата, което да разкрива добрите качества и практики на компаниите или физическите лица. Колкото повече положителна информация съществува в интернет пространството, касаеща дадената марка, фирма или личност, която разбира се непрестанно да се обновява и допълва, то толкова по-голяма е вероятността да се изкачва все по-нагоре в класациите на търсачките.

От една страна по този начин се наблюдава отблизо и се контролира съдържанието, което се публикува, така че да се засили максимално популярността, както и интереса на потребителите към това, което се популяризира. От друга страна, това е един вид дисциплиниращ метод, тъй като изисква постоянство в обновяването и контролирането на съдържанието, като в същото време и подхранва стремежа за развитие и надграждане. За пример може да се вземе една българска компания – “Паралели”, която предлага такъв вид оптимизация в Google.bg. Компанията е разработила и начин, според който да се определи каква е тежестта на съответните ключови думи и фрази. С ниска тежест и коефициент 0.5 са търсения в Google до 99 999 резултата. Средна тежест и коефициент 1 са резултати от 100 000 до 3 000 000. И с висока тежест и коефициент 2 са търсения, които вече са с резултат над три милиона.