Предизвикателствата на бранд мениджмънта в променящи се времена

През последните няколко десетилетия животът ни се промени поразително силно. Почти всяка сфера от ежедневието преживя истински безпрецедентни революции. Прогресът в технологично и научно отношение изигра особено силна роля, за да повлияе значително на икономиката, политиката и разбира се, на пазара. С глобализацията всички пазари се отвориха, а с това ние трябваше да се изправим срещу всички предизвикателства, промени и техники, които досега не сме познавали. Световният и отвореният за всички пазар промени своята структура, а от там и основния си потребител. Финансовите механизми, които подпомагат търговията и потребителите в техните активни дейности, т.е. да купуват, промени и навиците на клиента. Онлайн търговията, онлайн плащанията, мобилното банкиране – всичко това даде невероятна сила на потребителя да диктува еднолично предлагането на пазара.

Работата на маркетолога в тази напрегната обстановка стана доста предизвикателна. Той се изправя срещу проблеми и нови техники, каквито до сега не е срещал никога. С отварянето на пазарите, например, много продукти се сдобиха със свои „двойници“, което доведе до ожесточена конкуренция между отделните брандове, между отделните еднотипни продукти.

Като централни и основни елементи на бранда имиджът и логото – в това число и цветовите комбинации и дизайнът – станаха ключови за привличане на потребителското внимание, за „загнездяването“ в съзнанието на клиента. Така, добрият бранд мениджмънт поставя за своя основна цел да не излиза от съзнанието на клиента си, а напротив – да утвърждава все по-силно своите позиции там. Оценката на потребителя е особено важна за бранда: ако веднъж клиентът е разочарован от даден бранд, той няма да поиска да пробва от следващата му линия, серия или отделен нов продукт. Отделно, с толкова много брандове, които се борят за вниманието му, потребителят иска един нов бранд да му покаже нещо супер модерно, различно, т.е. нещо повече от уникално лого, нали така? Защото в крайна сметка логото остава такова, каквото е в първоначалния му вариант, но асоциациите, които носи един бранд, се променят ежедневно, въпреки че те трябва да продължават да свързват своите послания с тези на бранда, за който отговарят.

С годините, след като се главоломно се променят сфери като комуникации, публицистика и реклама, а също така и промотирането, брандирането става особено предизвикателно. То трябва да отговаря винаги на съвременните тенденции. Затова и традиционната реклама вече не работи. Затова и персонализираната реклама е толкова успешна! Само с такава реклама потребителят ще откликне – без значение през кой канал брандът се опитва да прокара своите идеи. Но в същото време, потребителят не е единственият, който диктува правилата. Брандът, понякога, сам по себе си променя онова, което крайният клиент търси и изисква.

Социалните медии осигуряват интерактивни платформи за бранд мениджърите и по този начин те могат да си взаимодействат, а и да бъдат постоянно във връзка с клиентите. Тук маркетолозите намират среда за дискусии, за оценка и дори за да прокарат основните си идеи. Всъщност, социалната мрежа е една от най-вълнуващите и полезни находки за един бранд мениджър, защото тя му носи най-добрите опции за брандиране, най-полезната връзка с клиентите и най-лесния начин да задържи позициите на своята компания.